Den tredje pedagogen

Fabio Ruiz Melkild

Den tredje pedagogen
Dette prosjektet utforsker hvordan interiørarkitektur kan brukes som et verktøy i barnehagers pedagogiske arbeid, med inspirasjon fra Reggio-Emilia-tilnærmingen (som er en barnehage pedagogikk utviklet i Italia etter 2.verdenskrig). Gjennom observasjoner og samtaler med ansatte i Reggio-inspirerte barnehager i Oslo, samt intervjuer med interiørarkitekter og pedagoger, undersøkes hvordan fysiske rom kan støtte barns nysgjerrighet, læring og selvstendighet. Målet er å vise hvordan gjennomtenkt utforming av barnehager kan bidra til å skape miljøer som både inspirerer og gir rom for barnas egne initiativ. Spesielt vektlegges fleksible og sanselige omgivelser som oppmuntrer til utforskning og samspill, noe som står sentralt i Reggio-Emilia filosofien. Som en del av prosjektet utvikles også et designforslag for Ankertunet Barnehage i Eidsvoll. Dette bygger på en planlagt utvidelse og rehabilitering, med utgangspunkt i plantegninger laget av Architectopia (2023). Disse brukes som referanse med tillatelse og videre utvikles, men prosjektet er et selvstendig initiativ og gjennomføres uten formelt samarbeid med barnehagen eller arkitektkontoret.