Frafall fra videregående skole
Lauend Osman

I dette prosjektet utforsker tjenestedesigneren temaet frafall fra videregående opplæring i Drammen kommune. Målet er å identifisere og forstå smertepunktene som bidrar til at elever velger å avslutte skolegangen før fullført utdanning.
Gjennom tjenestedesign metoder undersøkes både personlige, sosiale og strukturelle faktorer som påvirker elevenes skolehverdag. Prosjektet baserer seg på en helhetlig tilnærming, der både elever, lærere og støtteapparat involveres for å få et bredt bilde av utfordringene.
Prosjektet tar utgangspunkt i en menneskesentrert designprosess, der empati, samskaping og tverrfaglig samarbeid står sentralt. Innsikten fra brukerne omformes til konkrete konsepter og forslag til tjenester og potensielle løsninger som kan bidra til å redusere frafall. Løsningen som utvikles skal kunne implementeres i kommunens videregående skoler, og være til nytte for både elever og ansatte.
Dette prosjektet speiler designerens engasjement for å skape sosialt bærekraftige løsninger gjennom innsiktsbasert og inkluderende design. Ved å kombinere analytisk tenkning med kreativ problemløsning, tar prosjektet sikte på å bidra til en mer støttende og tilpasset skolehverdag for elever.