Rego
Amelia Ulateig Hammervold

I en verden der miljøkrisen er en stadig voksende utfordring, er det viktig å finne nye, kreative måter å engasjere unge mennesker i bærekraftige handlinger. Dette prosjektet tar for seg utviklingen av en spillbasert panteapp som skal gjøre det mer attraktivt for barn og unge i alderen 10–16 år å plukke plastavfall i nærområdet sitt. Ved å kombinere lek, konkurranse og belønning, ønsker appen å gjøre en viktig miljøhandling både engasjerende og meningsfull.
Appen er bygget opp rundt velkjente spillfunksjoner som ranking, poengsystem, guilds og trading. I tillegg vil den belønne brukeren gjennom økonomiske belønninger som gavekort, kuponger og penger. Resultatet er en løsning som ikke bare gir brukerne en følelse av mestring, men også motiverer til handling på en underholdende måte.
I arbeidet med designet har jeg lagt vekt på å utvikle et UI/UX-konsept som både fanger oppmerksomheten og er lett å bruke for målgruppen. Gjennom bevisste valg av farger, typografi, ikoner og interaksjonsdesign har jeg forsøkt å skape en visuell identitet som balanserer det lekne med det ansvarsfulle – en app som både inspirerer og informerer.
Bachelorprosjektet mitt handler i bunn og grunn om hvordan grafisk design kan være et verktøy for positiv påvirkning. Selv om appen primært er utviklet med barn i tankene, håper jeg at den også kan engasjere et bredere publikum og bidra til økt bevissthet og handling rundt plastforurensning.
Link til prototype:
https://xd.adobe.com/view/775776a5-37b2-40f7-aaab-a7dcba34ddd5-2204/?fullscreen&hints=off
Link til video:
https://vimeo.com/1089319079/f899e4009b